ZusKookt
gezond ontbijt belangrijk

Ontbijten: Waarom het belangrijk is

De keuze van wat te eten voor het ontbijt kan een moeilijke zijn. Maar het belangrijkste dat u moet weten is dat ontbijten noodzakelijk is! Studies hebben aangetoond dat mensen die hun ochtendmaal overslaan, meer kans hebben om zwaarlijvig te worden en diabetes te ontwikkelen, naast andere gezondheidsproblemen. Wacht dus niet langer – begin je dag met iets gezonds!

Goed ontbijten is belangrijk voor je gezondheid

Wat is een goed ontbijt? De manier waarop je dag begint, kan bepalend zijn voor alles wat er gaat gebeuren. Begin je bijvoorbeeld met een ongezond ontbijt in een fastfoodrestaurant, dan is de kans groter dat de hele dag daar ook op uitdraait. Aan de andere kant, als je goed begint met gezond en gevarieerd eten, krijg je voedingsstoffen binnen die elk aspect van je leven beïnvloeden, van je hersenfunctie tot je doelen voor gewichtsverlies!

De basis van een goed ontbijt

Een goed ontbijt bestaat uit een mix van langzaam opneembare koolhydraten, hoogwaardige eiwitten en gezonde vetten. Ik ben geen voorstander van diëten omdat je daarmee hele voedselgroepen uitsluit. Het is beter om je verre te houden van de nieuwste rage-diëten, zodat je je kunt richten op hele voedingsmiddelen met essentiële vitaminen, mineralen en fytonutriënten!

Bedenk wat u kunt eten dat gezond is! Onderzoek toont aan dat het helpt als u tussen 15% en 25% van uw dagelijkse energiebehoefte bij het ontbijt eet. In plaats van na te denken over wat u niet moet eten, kunt u het volgende overwegen: uit onderzoek in Frankrijk blijkt dat het dieet met een mediterraan tintje het meest gezond is. Dit betekent dat meer dan genoeg groenten, normale hoeveelheden fruit (vooral die goede vetten!) allemaal deel uitmaken van het plan voor succes!

Het Nederlandse dieet is niet zo voedzaam als het zou kunnen zijn, maar gelukkig zijn er veel manieren om deze veranderingen aan te brengen. Als je meer gezonde vetten en minder koolhydraten wilt eten, probeer dan je ontbijt te veranderen door eieren met groenten te eten in plaats van suikerrijke muesli of wit brood dat de bloedsuikerspiegel onnodig verhoogt.

Vezels zijn belangrijk voor de stoelgang, energiehuishouding en gewichtsbeheersing. Eet voldoende vezels uit fruit en groenten om je spijsverteringsstelsel optimaal te laten werken! Om te voorkomen dat je teveel aankomt als je meer vezels gaat eten dan normaal (wat kan gebeuren!), eet dan geen gesuikerde yoghurt en drink geen vers geperst sinaasappelsap. Dit zijn namelijk allebei calorierijke voedingsmiddelen die je meer kwaad dan goed doen door onnodige kilo’s aan je lijf toe te voegen.

Je moet altijd proberen ’s ochtends te ontbijten, want het is een belangrijk onderdeel van je dagelijkse voeding. Als je echter moeite hebt om op te staan en een vroege maaltijd te eten, begin dan met kleine porties zoals fruit of eieren. Dit omdat ze makkelijker op je maag liggen, maar nog steeds alle noodzakelijke voeding bevatten om productief te zijn tijdens werktijd!

Regelmaat is erg belangrijk

Ken je dat oude gezegde “Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag”? Het blijkt dat ze gelijk hadden! Door ’s ochtends gezond te ontbijten, voel je je de hele werkdag fit en vol energie.

Goed ontbijten betekent dat je je beter kunt concentreren, meer geduld hebt met kinderen of collega’s, je geheugen beter kunt vasthouden – zo’n beetje elk aspect van het leven kan baat hebben bij ’s ochtends vroeg gezonder eten.

Rust, reinheid en regelmaat zijn de drie belangrijkste pijlers van een gezonde levensstijl. Als u uw gezondheid op deze gebieden wilt verbeteren, is er van het ontbijt tot het slapengaan genoeg te doen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *