ZusKookt
weinig eetlust

Oplossingen voor verminderde eetlust: Tips voor verminderde eetlust

We leven in een tijdperk waarin de voedingsindustrie voortdurend met nieuwe en innovatieve manieren komt om ons naar hun producten te laten verlangen. Het is een van de redenen waarom we zo’n grote toename van obesitas zien: er zijn meer verleidingen dan ooit tevoren. Maar wat als je een eetlust hebt die maar niet terug wil komen? Wat doe je dan? Het goede nieuws is dat deze problemen kunnen worden opgelost! In dit artikel zullen we een aantal tips geven over hoe je je verminderde eetlust kunt oplossen, zodat je je weer gezond kunt gaan voelen.

Het is een wetenschappelijk feit dat wanneer je lichaam energie nodig heeft, de hersenen signalen uitzenden om je te vertellen dat je moet eten. De behoefte aan voedsel kan gevoeld worden lang voordat er echte schade is aangericht. Helaas is het dan al te laat – je hebt al je bruikbare voedingsstoffen opgebruikt en je zult je pas beter voelen als er enige tijd verstreken is na het eten. We vertrouwen erop dat ons lichaam gevoed wordt om goed te kunnen functioneren; zonder voldoende voeding zijn we niet alleen vroeg of laat verdoemd, maar vaak al binnen enkele minuten of uren!

Weinig eetlust kan veel oorzaken hebben

Ken je dat gevoel wanneer je echt niets meer wilt eten? Nou, in sommige gevallen kan dit slechts een tijdelijk iets zijn. Veel mensen hebben in de winter minder trek in eten omdat ze buiten niet zo actief zijn of omdat er in huis meer gebeurt door het koude weer en sneeuwstormen. Maar als het structureel wordt, probeert je lichaam je waarschijnlijk iets te vertellen dat dieper gaat dan op het eerste gezicht lijkt, zoals spijsverteringsproblemen of depressie bijvoorbeeld! Als deze symptomen te lang aanhouden, ook al hebben we lichamelijke aandoeningen uitgesloten, zal je immuunsysteem zwakker worden, wat later grote gezondheidsproblemen kan veroorzaken.

Wanneer je geen zin meer hebt in eten, is het belangrijk om actie te ondernemen. Niet alleen is de reden van je verminderde eetlust een probleem, maar ook de gevolgen van te weinig eten kunnen enorm zijn. De oplossing? Eet meer of nog beter begin er gewoon aan!

Lichamelijke problemen

Het is moeilijk om honger te voelen als een persoon zich lichamelijk uitgeput voelt. Slaaptekort, chronische darmziekten en vele andere gezondheidsproblemen kunnen je zo moe maken dat het niet uitmaakt of je maag leeg aanvoelt – de wereld lijkt wel één groot bed! Soms hebben mensen die chronisch ziek zijn of pijn hebben niet eens genoeg energie om te eten.

Voel je je de laatste tijd uitgeput en prikkelbaar? Misschien lijdt u aan een van de volgende aandoeningen die uw eetlust kunnen beïnvloeden: stress, depressie, of zwangerschap. Zwangerschap in het bijzonder staat erom bekend extreme vermoeidheid en misselijkheid te veroorzaken. Als dit klinkt alsof het op uw situatie van toepassing zou kunnen zijn, neem dan contact op met een arts. Die kan advies geven over hoe u deze problemen het beste kunt behandelen met strategieën die u zullen helpen u weer beter te voelen!

Ook stress kan de boosdoener zijn

Als je in een staat van stress verkeert, staat je maag onder spanning en verloopt de spijsvertering veel trager. Je eetlust verandert ook, afhankelijk van hoe gestrest je bent; hoe meer gestrest, hoe minder honger. In extreme gevallen waarin lange perioden voorbijgaan zonder iets te eten, weigert je maag gewoon om ook maar enig voedsel te accepteren, wat kan leiden tot overgeven onmiddellijk na inname!

Depressie

Depressie is een aandoening die niet over het hoofd mag worden gezien. Niet alleen ontbreekt het de patiënt aan licht in zijn leven, maar het kan ook verstrekkende gevolgen hebben op lichamelijk vlak. Depressie leidt tot meer dan alleen mentale problemen; ook de eetgewoonten veranderen vaak omdat de patiënt niet meer het gevoel heeft dat leven zin heeft en dus niet meer gemotiveerd is om te eten.

Weinig eetlust tijdens zwangerschap

Je denkt misschien dat je zwangerschap alleen maar draait om de schattige outfits en mollige babyfoto’s. Maar er gebeurt veel meer in je lichaam dan je denkt! Je hormonen zijn razend en dat kan leiden tot ongekende hunkeringen – zelfs naar dingen die je normaal niet lekker vindt! Het lijkt nu misschien grappig, maar wat gebeurt er als die augurken veranderen in chocoladetaart of ijs?

In de eerste week van de zwangerschap weet een vrouw vaak nog niet eens dat ze zwanger is. In een week tijd kan er veel veranderen, maar deze periode is vooral uniek omdat het een belangrijke mijlpaal is voor aanstaande moeders: meestal heb je tijdens deze dagen helemaal geen zin om te eten en ervaar je een verminderde eetlust als gevolg van hormoonveranderingen in je lichaam. In feite hebben de meeste vrouwen vijf porties per dag nodig van elke voedingsgroep, anders riskeren ze ondervoeding!

Medicijnen

Medicijnen kunnen noodzakelijke kwalen zijn, maar ze kunnen ook aanzienlijke bijwerkingen hebben. Een van de meest voorkomende is een verminderde eetlust, omdat ze vaak spanning op de maag veroorzaken; dit vermindert dan het hongergevoel of de zin om te eten.

Medicatie kan een aantal heftige bijwerkingen hebben waar u misschien niet op voorbereid bent. Als deze klachten ondraaglijk worden, overleg dan met uw arts of er alternatieven beschikbaar zijn in de vorm van medicijnen met andere of minder bijwerkingen.

Deze tips kunnen je helpen

Dit artikel zal een paar manieren bespreken waarop je je eetlust kunt stimuleren. Soms klinkt eten gewoon niet aantrekkelijk, maar als we denken aan de chemische stoffen en voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft voor het dagelijks functioneren, wordt het duidelijk hoe belangrijk voedsel echt voor ons is!

  • Het eten van een lichte salade voor je hoofdmaaltijd is de perfecte manier om te weten te komen waar je echt zin in hebt. Je hebt geen wilskracht nodig als deze natuurlijke trek vanzelf komt!
  • Je kunt je eten zo eetlustopwekkend mogelijk bereiden door kruiden toe te voegen die de smaakpapillen stimuleren. Voorbeelden hiervan zijn artisjok, paardenbloem en kalmoes.
  • Als je gezond wilt zijn, is het belangrijk dat je veel verse producten eet. Groenten en fruit zijn geweldig voor je lichaam omdat ze zo veel voedingsstoffen bevatten! Bijvoorbeeld, grapefruits hebben een grote dosis vitamine C terwijl frambozen ons tonnen vezels geven. Als ik één groente of fruit zou moeten kiezen dat ik zou moeten vermijden, zouden sinaasappels waarschijnlijk in de top drie van mijn lijst staan, omdat hun suikergehalte obesitas kan veroorzaken bij kinderen die de hele dag sinaasappelsap drinken! Het is het beste om niet te veel van dit soort zoete dingen te consumeren als dat mogelijk is – anders wordt eten na verloop van tijd steeds moeilijker.
  • Stress, haast en ergernis doen meer dan alleen je eetlust bederven. Het kan niet alleen leiden tot gewichtsverlies of spijsverteringsproblemen, maar ook tot het ontstaan van angststoornissen zoals paniekaanvallen, als je die niet onder controle krijgt.
  • Begin niet met het drinken van water of iets anders vlak voor of tijdens een maaltijd. Dit zal u snel het gevoel geven dat u ‘vol’ zit. Eet uw maaltijd dus zonder enige vloeistof in zicht en drink daarna uw glas leeg! Ook alcohol en koffie zijn niet toegestaan; blijf voorlopig bij water tot deze nieuwe routine een gewoonte wordt.
  • De beste manier om van een maaltijd te genieten is in een ontspannen omgeving. Om de juiste sfeer te creëren, moet u de tafel dekken en de tijd nemen voor elke gang voordat u naar de volgende gaat.
  • Om overeten te voorkomen, moet u zich houden aan een gezond eetschema. Dit kun je het beste doen door 7 verschillende eetmomenten te maken en te plannen wat je in elk eetmoment gaat eten. Het is aan te raden dat de twee mensen die samenwonen ten minste één maaltijd met iemand anders eten in plaats van alleen. Zodat ze iemand hebben om ze gemotiveerd te houden tijdens hun dieetproces in plaats van ontmoedigd te raken als iedereen anders eet.
  • Sommige kinderen weigeren aan tafel te eten, omdat hun ouders te streng zijn met snoepen. Leer je kind dat er een tijd is om te eten en dat daar niet constant tussendoortjes bij horen. Dit is vooral belangrijk als je probeert ze hongerig te krijgen als iedereen.

Tot slot

De gevolgen van een verlies van eetlust kunnen zeer ernstig zijn. Als u belangrijke veranderingen in uw gewicht, lichamelijke prestaties of geestelijk functioneren opmerkt, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met uw arts.

Een gebrek aan eetlust over een langere periode is niet iets dat onopgemerkt en onbehandeld moet blijven. Het heeft niet alleen invloed op de hoeveelheid voedsel die het lichaam binnenkrijgt, maar ook op andere aspecten zoals het humeur, de immuniteit en zelfs het uiterlijk!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *